06. 03. 2021.
Home / Ostali sportovi / “U” kriva – univerzalna veza između zdravlja i vežbanja
U

“U” kriva – univerzalna veza između zdravlja i vežbanja

”U zdravom telu zdrav duh” ova fraza je samo deo šireg govora koji se pre svega obraća hijerarhiji potreba, a najviša je – vrlina. Možemo se moliti da nam zdravo telo bude garant zdravog duha, ali stanje je (naravno) malko kompleksnije.

Odnos između duha i tela, previše je komplikovan da bismo da ovde do kraja razmrsili, ipak jedan drugi odnos je važan da se spomene, i dovoljno je jednostavan da se izrazi matematički: reč je o čuvenoj U krivi koja predstavlja odnos vežbanja i opšteg zdravlja organizma:

U

Čita se ovako: POSTOJI MINIMALNO ZDRAVA KOLIČINA treninga na kojoj je vaše zdravlje najmanje ugroženo, pre i posle nje (špric na U) ili trenirate premalo (rizik po zdravlje postoji) ili trenirate previše (pretreniranost).

Primetićete da nema konkretnih brojeva na skali. To je zbog toga što je kriva relativna u odnosu na vašu kondiciju.

Minimalna količina treniranja je tri puta nedeljno. Ispod nje, telo je ugroženo stalnim izmenama ritma.
Minimalno vreme treniranja zavisi od sporta, možete da prođete sa 12 minuta intervalnog treninga, ali većina studija se slaže da je potrebno najmanje 20 minuta da bi trening imao efekta.

Pogled sa leve i desne strane krive – šta nas razvrstava?

Gde nastaje problem? Skoro uvek na mentalnom planu i možemo ga registrovati na skali: štediša – kidalica

Štediša ili kidalica? Koji ste tip trkača i šta to znači po vašu trkačku budućnost?

Ukoliko je vaš osnovni problem zamor volje velika je šansa da se vrtite u začaranom krugu kretanja iz početka – vi ne stižete do dna U krive, jer ne uspevate da povežete treninge u kontinuitetu. Vaše zdravlje trpi i prognoza je visok krvni pritisak, prekomerna težina, dijabetes… to su najčešće bolesti leve strane U krive.

Ukoliko ste prevazišli ovaj problem možete otići u tri pravca:

redovni vežbači
preterani vežbači
profesionalci

Prva grupa je najzdravija, jer ne preteruje. Ovo je verovatno i mitološko mesto, jer iz iskustva znam da ljudi stalno padaju sa leve i desne strane U krive. Ili treniraju premalo ili treniraju previše.

Preterani vežbači mogu u ovu grupu upasti ili jer im je premalo da treniraju na datom broju dana, kilometara ili tempa, ali i zbog povratka nakon povrede gde prebrzo pokušavaju da se vrate u staru formu.

Profesionalci imaju najbolje opravdanje što se igraju na granici U krive – u idealnom svetu trebalo bi da žrtvuju svoje zdravlje zarad novca i slave. Ne uvek, i ne stalno, ali profesionalni sport i povrede idu ruku pod ruku.

Iz nekog razloga ovo je motivišuće po nas ostale, pa im opraštamo. Ipak svaki sportski doktor se iznova susreće sa teškim zadatkom – da zakrpi i pošalje nazad u ring telo kome je odmor i opravak najbolji lek.

Problemi desne strane krive su stalne povrede, inflamacije, iscrpljenost, nedostatak minerala, vitamina i izostanak menstruacije kod devojaka.

Gde vas vodimo?

Iz svega navedenog jasno je da je samo dno krive sveto mesto i cilj svakog odgovornog pojedinca. Krivudanje levo-desno je normalno, kao uostalom i sve oscilacije.

Normalni raspored talenta govori nam da su neki pojedinci spremniji i lakše će im ići treniranje, dok će nekima sve padati duplo teže. Ali svako od njih ima svoju U krivu. Svako od njih je u riziku ako se ne kreće, ili pod rizikom ako preteruje.

Kako postići ravnotežu i vežbati dovoljno i odgovorno? Ovo je pitanje psihologije i rutine.

Zašto je rutina najvažnija stvar ako želimo da uspemo u bilo čemu?

Ali odmah budite svesni da lakog odgovora nema. Na nama je da se iznova i iznova vraćamo na stazu, ali i da slušamo šta nam telo govori.

Pitanje balansa i granica je verovatno najvažnije pitanje naših života. Zato pamet u glavu i opipajte pažljivo vaše!

Pročitajte još

trs

Trkačke vesti uz jutarnju kafu

BRC Škola trčanja vrši upis novih članova. Iskoristi rane prijave!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>